حمل نمونه آزمایشگاهی

حمل نمونه آزمایشگاهی

فکر می‌کنید در آزمایشگاه‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟ پزشکان چگونه می‌توانند نمونه‌های آزمایشگاهی مختلفی که در فرایندهای علمی متفاوت دریافت کرده‌اند را نگهداری کنند؟ ابزارها و ظرف‌های مخصوصی در این زمینه وجود دارند که به حمل نمونه آزمایشگاهی بدون آسیب دیدن محتوای آن کمک می‌کنند. در ادامه این مقاله ظروف مجهز مخصوص حمل و نقل نمونه‌های آزمایشی مختلف از بیمارستان، اورژانس و… به آزمایشگاه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حمل درست نمونه‌های آزمایشگاهی

به طور کلی نمونه‌های آزمایشگاهی در سه صورت کلی ممکن است به جابه‌جایی نیاز داشته باشند:

  • ارسال از آزمایشگاه‌های ساده به آزمایشگاه مادر
  • ارسال از بیمارستان و بخش‌های مختلف آن به آزمایشگاه
  • ارسال نمونه‌هایی که به شکل سیار و از منزل بیماران جمع‌آوری شده به یک آزمایشگاه

فرقی ندارد که کدام یک از موارد بالا را بررسی کنیم. در هر صورت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات قابل توجه، ارسال درست نمونه به محل پردازش آن است. نمونه‌های آزمایشگاهی که معمولا خون بیماران است باید به شکل کاملاً سالم و بدون کم‌ترین تغییر به دست مسئول آزمایشگاه برسد. زیرا حتی جزئی‌ترین تغییر در ساختار خون بیمار ممکن است روند تشخیص بیماری و درمان او را منحل کند.

حفظ نمونه اولیه خون بیمارهای حساس

در بسیاری از موارد حفظ نمونه اولیه خون افرادی که به کمک‌های اورژانسی نیاز داشته و دچار حملات قلبی، خونریزی شدید، موارد مسمومیت و… شده‌اند از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا در یک بازه زمانی کوتاه ممکن است تغییرات زیادی در خون بیمار ایجاد شود و وجود نمونه اولیه می‌تواند در روند درمان او تأثیرگذار باشد. در چنین شرایطی نمونه‌گیری مجدد هم فایده‌ای نخواهد داشت. زیرا آنزیم‌ها و ساختار خون بیمار در همان مدت زمان تغییر کرده و با نمونه خون جدید او فرق داشته باشد. فراموش نکنید که این ریزه‌کاری‌ها در علم پزشکی می‌تواند جان بیمار را نجات دهد.

حمل درست و بدون جابه‌جایی

یکی دیگر از نکاتی که در حمل نمونه آزمایشگاهی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که نمونه‌ها به هیچ عنوان نباید با یکدیگر تعویض شوند. در این مورد بحث مرگ و زندگی بیماران به میان آمده و بیشترین میزان دقت را می‌طلبد. به همین دلیل است که حمل نمونه‌های آزمایشگاهی باید فرایندی سازماندهی شده باشد و از طریق ابزار مخصوص و ظروف مجهزی انجام شود. در این صورت حتی ارسال این نمونه‌ها به دورترین مقاصد هم امکان‌پذیر خواهد بود.

جلوگیری از نشتی نمونه‌های آزمایشگاهی

مورد بعدی این است که نمونه‌ها باید بدون نشتی و کاملاً سالم به دست مسئولین آزمایشگاه برسد. زیرا علاوه بر آلوده کردن محیط ممکن است باعث از دست رفتن بخش زیادی از نمونه شود. بسیاری از بیماران برای تشخیص بیماری و درمان به چندین آزمایش مختلف نیاز داشته و به همین دلیل، هر قطره نمونه خون آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه با توجه به عجله و سرعت بالایی که معمولا در حمل نمونه آزمایشگاهی وجود دارد، احتمال نشتی آن نیز دور از ذهن نیست. اما استفاده از ابزار و ظروف مناسب برای حمل و نقل می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

رعایت اصول در نمونه‌گیری سیار

در بسیاری از شهرهای کوچک که بیمارستان‌ها و تأسیسات آزمایشگاهی فاصله زیادی با محل سکونت بیماران دارند، فرایند نمونه‌گیری توسط پرسنل قسمت تأمین سلامت یا بخش اورژانس انجام می‌شود. پس از نمونه‌گیری در منزل بیمار نمونه‌ها به آزمایشگاه منتقل شده تا آزمایش‌های لازم روی آن انجام شود. در این شرایط عدم دسترسی به ابزار مخصوص و ظروف ویژه برای نمونه‌گیری و حمل آن می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد. به همین دلیل است که فرایند نمونه‌گیری در منزل بیماران باید با تجهیزات کامل و به شکلی دقیق انجام شود.

حمل نمونه آزمایشگاهی

ظرف‌های حمل نمونه آزمایشگاهی مجهز به دیتالاگر

حال سؤال این است که حمل نمونه آزمایشگاهی بدون تأخیر و تغییر در ساختار خون بیمار چگونه ممکن است؟ ظرف‌های مخصوصی برای این کار وجود دارد که به یک دیتالاگر یا دمانگار مجهز بوده و فرایند حمل نمونه آزمایشگاهی را ایمن‌تر و آسان‌تر می‌کند. این ظروف در اشکال، ابعاد و کاربردهای مختلفی تولید شده و به دلیل دیتالاگری که دارد، جزئی‌ترین تغییرات دما را گزارش می‌کند. بدین ترتیب نمونه‌های آزمایشگاهی به شکلی کنترل شده به دست مسئولان آزمایشگاه خواهد رسید.

باکس زنجیره سرد ابزاری است که از فضا و شرایط مناسبی برای حمل نمونه‌های آزمایشگاهی، داروها، واکسن‌ها و… برخوردار است. این وسیله به کمک فناوری زنجیره سرد می‌تواند شرایط دمایی را به دقیق‌ترین شکل ممکن کنترل کند. در واقع با کمک این ظرف می‌توان نمونه‌های آزمایشگاهی مختلف را در فواصل طولانی جابه‌جا نمود و در دمای ثابت نگهداری کرد. کول باکس زنجیره سرد سایزها و ابعاد مختلفی دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کلمن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قفل محکم برای درب باکس
  • حمل ایمن
  • دارای دیتالاگر به همراه پرینتر
  • امکان کالیبره کردن سنسور دما
  • دارای یخ خشک

دیتالاگر به همراه پرینتر چه کاربردی دارد؟ شما در صورت نیاز می‌توانید از روند کار کول باکس و تغییرات دمایی ثبت شده توسط دیتالاگر یک گزارش چاپی تهیه کنید. ضمن اینکه دیتالاگر نصب شده روی این کلمن از برنامه نرم افزاری هم برخوردار بوده و قابلیت کنترل تنظیمات آن از روی موبایل را هم دارد.

حمل نمونه آزمایشگاهی با ابزار مخصوص

در علم پزشکی حتی ساده‌ترین عملیات‌ها هم پر از نکته و جزئیات است. نکاتی که عدم توجه به آن‌ها ممکن است خیلی گران تمام شود. در این مقاله به موضوع حمل نمونه آزمایشگاهی و ظروف مخصوص این فرایند صحبت کردیم. ظروف یا کلمن‌های حمل نمونه‌های آزمایشگاهی مجهز به دیتالاگر یا دمانگار به همراه پرینتر، بهترین ابزار برای جابه‌جایی نمونه‌ها هستند. این ظروف ویژه با امکانات خاصی که دارند سالم رسیدن و ایمن بودن فرایند حمل نمونه آزمایشگاهی را تضمین خواهند کرد.