هتل هوشمند؛ کاربرد اینترنت اشیا در هتلداری
امروزه پیشرفت تکنولوژی و فناوریهای جدید، تجربه بهتری را برای مهمانان فراهم کرده و مدیریت هتل نیز به صورت ساده و بهینهتر صورت میگیرد. یکی از ابزارهای مهمی که در این مسیر به ما کمک میکند، اینترنت اشیا (IoT) است که باعث میشود تا کنترل و پایش دقیق تجهیزات و خدمات هتل، به صورت خودکار انجام بشود.
به عنوان مثال هتلها با استفاده از smart hotel solutions میتوانند روشنایی، دما، پردهها و سایر تجهیزات هتل را به صورت کاملاً هوشمند کنترل کنند و یا با predictive maintenance hotel، میتوان خرابی تجهیزات هتل را پیش از اینکه اتفاق بیفتند، پیشبینی کرد و هزینهها را کاهش داد. در ادامه این مقاله از سایت کولتگ شما را به طور مفصل با اینترنت اشیا در هتلداری، مزایای استفاده از آن، اتاق هتل هوشمند هتل و غیره آشنا میکنیم. پس تا انتهای این مطلب ما را دنبال کنید.
اینترنت اشیا (IoT) چیست؟
اینترنت اشیا یا Internet of things که به طور خلاصه به آن (IoT) نیز میگویند، در واقع مجموعهای از دستگاههای فیزیکی است که توسط حسگرها، نرمافزارها و سایر فناوریها، برای اتصال و تبادل داده با دستگاهها و سیستمهای دیگر به واسطه شبکه، با یکدیگر در ارتباط هستند.
این دستگاهها حسگرهای مختلفی دارند که قابلیت جمع آوری و انتقال دادههای گوناگون به صورت خودکار را دارند. با استفاده از دادههای جمع آوری شده از طریق دستگاههای IOT، شرکتها و سازمانها میتوانند به طور دقیق عملکرد دستگاهها و کاربردهای آنها را پیش بینی کنند.
هتل هوشمند چیست و چه تفاوتی با هتل معمولی دارد؟
هتل هوشمند، شامل مجموعهای از زیرساختها و فناوریهایی است که به منظور بهبود تجربه مشتری و افزایش بهرهوری مدیریتی در هتلها انجام میشود.
در این هتلها مهمانان با استفاده از تلفن همراه یا دستگاههای هوشمند، میتوانند اقداماتی از قبیل رزرو اتاق، باز کردن درب، کنترل میزان روشنایی و دمای فضا و یا سفارش غذای خود را به صورت کاملاً دیجیتال و بدون کمک پرسنل مجموعه انجام بدهند.
تفاوت هتل هوشمند و معمولی
سطح ارائه خدمات میان هتلهای معمولی و هتلهای هوشمند بسیار متفاوت است. به عنوان مثال در هتلهای معمولی در بخش تجهیزات اتاقها، از کلیدهای مکانیکی، ترموستاتهای دستی و تلفنهای رومیزی استفاده میشود. این در حالی است که در هتلهای هوشمند، همه این موارد با کمک تجهیزات هوشمند مانند قفل دیجیتال، ترموستات هوشمند، کنترل نور و پرده از طریق موبایل یا دستیار صوتی مورد استفاده قرار میگیرد.
با مقایسه تجهیزات هتل معمولی با تجهیزات هوشمند به آسانی میتوان به سطح بالای راحتی و امنیت هتلهای هوشمند پی برد. در جدول زیر به طور گستردهتری تفاوت هتل هوشمند با هتل معمولی را توضیح میدهیم:
| موضوع | هتل معمولی | هتل هوشمند |
| مراحل رزرو و پذیرش مهمان | به صورت حضوری و زمانبر است. | آنلاین و سریع است و به صف نیازی ندارد. |
| ورود و خروج | با استفاده از کلید مکانیکی یا کارتهای معمولی | با قفل دیجیتال، موبایل یا کارتهای هوشمند |
| کنترل اتاق | به صورت دستی است. (کلید برق و ترموستات مکانیکی) | کنترل دما، نور، پردهها و وسایل به صورت هوشمند با استفاده از اپلیکیشن |
| خدمات مهمان | با تماس تلفنی با پذیرش یا پرسنل انجام میشود. | سفارش غذا به صورت آنلاین، روم سرویس هوشمند است. |
| امنیت | دوربین مدار بسته و قفلها سنتی است. | مجهز به سنسورهای حرکتی، سیستم هشدار حریق و قفل هوشمند است. |
| تجربه مهمان | خدمات برای همه مهمانان مشابه یکدیگر است. | تجربه میهمان شخصیسازیشده بر اساس دادههای قبلی |
| مدیریت انرژی | بدون کنترل هوشمند و میزان مصرف انرژی بالاست. | مصرف برق و آب با سنسورها و به صورت بهینهسازی |
| بهرهوری پرسنل | نیاز بیشتر به نیروی انسانی | بسیاری از وظایف اتوماسیون وار انجام شده و بار کاری کم است. |
چرا هتلها به هوشمندسازی نیاز دارند؟
هتلها به منظور تجربه بهتر مهمانان، کاهش هزینهها و مصرف انرژی و ساده و دقیقتر شدن مدیریت داخلی لازم است تا اقدام به هوشمندسازی هتل کنند.
با استفاده از سیستمهای هوشمند میتوان روشنایی، تهویه، رزروها و خدمات رفاهی هتل را به صورت خودکار مدیرت کرد و علاوه بر آن مراحل پاسخدهی به نیاز مهمانان نیز با سرعت بیشتری انجام میشود که این مسئله افزایش بهرهوری کارکنان را نیز به همراه دارد. تمامی اقدامات فوق منجر به بیشتر شدن میزان رضایت مشتری و صرفهجویی اقتصادی در تمامی هزینههای هتل میشود.
موارد کاربرد IoT در هتلداری
فناوری IoT به مدیران هتل کمک میکند تا با استفاده از دادههایی که از دستگاههای هوشمند جمعآوری شده است، کیفیت خدمات خود را افزایش بدهند و با پیشبینی نیاز مهمانان به طور کامل، رضایت آنها را جلب کنند.
همچنین IoT تجربهای مدرن و راحتی را برای مهمانان به ارمغان میآورد؛ به طوری که مشتریان میتوانند از امکاناتی نظیر دستگیرههای کارتی، کنترلرهای هوشمند اتاق و قفلهای دیجیتال بهرهمند شوند و از راه دور مواردی مانند باز و بسته کردن دربها، تنظیم نور، پردهها، دمای اتاق، تلویزیون و سایر تجهیزات را نیز مدیریت کنند.
سایر کاربرد IoT در هتلهای هوشمند
موارد زیر امکانات دیگر اینترنت اشیا در هتلهای هوشمند است که آنها را شرح میدهیم:
- دستگیره هوشمند: دستگیره هوشمند با فناوریهایی مانند کارت، اثر انگشت، تشخیص چهره و غیره قابل استفاده است و جایگزین مطمئنی به جای قفل سنتی است و موجب امنیت و راحتی مهمانان میشود.
- ترموستات هوشمند: با ترموستات هوشمند، مهمان توانایی کنترل و تنظیم دمای محیط بر اساس نیاز خود را از راه دور دارد. این دستگاه باعث صرفهجویی در انرژی میشود و آسایش بیشتری را برای مهمانان فراهم میکند.
- سیستم روشنایی هوشمند: این سیستم به مهمان این امکان را میدهد تا با موبایل خود نور اتاق را تنظیم کند. این سیستمها با استفاده از سنسورها میتوانند شدت نور را بر اساس حضور افراد، ساعت شبانهروز یا شرایط نوری محیط تنظیم کنند.
- پنل کنترل مهمان: با پنل کنترل، مهمان توانایی کنترل تمام تجهیزات داخل اتاق همانند پردهها، تلویزیون، سیستم تهویه و غیره را بدون نیاز به تماس با کارکنان هتل دارد.
- سنسورهای حرکتی و نشت: سنسورهای حرکتی و نشت نقش بسیار مهمی را در بهینهسازی مصرف انرژی و افزایش ایمنی ایفا میکنند. این سنسورها در صورت عدم حضور مهمانان در اتاق، قابلیت خاموش کردن چراغها یا سیستم تهویه را دارند. ازآنجا که نشت آب، گاز، موجب ایجاد خسارات جانبی و مالی میشود، به کمک سنسورهای نشت تمامی این نشتیها شناسایی شده و از بروز خطرات جدی جلوگیری میشود.
مراحل راهاندازی هتل هوشمند مبتنی بر IoT
برای هوشمندسازی هتل بر مبنای IoT، لازم است تا مراحل زیر به ترتیب طی شوند:
- ارزیابی کردن زیرساختهای موجود
به عنوان اولین مرحله در هوشمندسازی هتل لازم است تا زیرساختهای فعلی به طور کامل بررسی شوند. مواردی که در این بخش باید مورد بررسی قرار بگیرند شامل موارد زیر است:
- سیستم برقکشی
- اینترنت
- سخت افزارهایی که نصب شدهاند
- سیستم روشنایی
- سیستم گرمایشی
- سیستم سرمایشی
- امنیت
در این بخش باید مشخص شود که کدام بخشهای ساختمان قابل ارتقا دادن است و کدام بخشها لازم است تا نوسازی یا تعمیر شوند. این ارزیابی را به منظور آمادهسازی بستر مناسب برای استفاده از تجهیزات هوشمند هتلی انجام میدهند و باید دقیق و توسط کارشناسان حرفهای انجام شود تا دوباره کاری و هزینه اضافی به وجود نیاید.
- انتخاب کردن تجهیزات لازم متناسب با سطح خدمات و بودجه
تجهیزات هوشمند هتلی در قیمتهای متفاوتی در بازار موجود هستند و باید آنها را بر اساس میزان بودجهای که برای این کار در نظر گرفتهاید، خریداری کنید. بودجهبندی دقیق در این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
- هوشمندسازی هتل با کمک شرکتهای متخصص
با مراجعه به شرکتهای متخصص در این زمینه اقدام به هوشمندسازی هتل کنید. این شرکتها مسیرهای نصب، تنظیمات امنیتی، نصب تجهیزات هوشمند هتلی و سایر موارد را انجام میدهند و هتل را از حالت معمولی به یک هتل هوشمند تبدیل میکنند. انتخاب یک شرکت حرفهای در این مرحله به شما کمک میکند تا هتل شما از یک سیستم منسجم و قابل مدیریت برخوردار شود.
- نصب و راه اندازی مرحلهای
در این مرحله لازم است تا نصب تجهیزات هوشمند هتلی به صورت مرحلهای و بر اساس اولویتبندی انجام شود. این موضوع کمک میکند تا در خدمات هتل هیچ گونه اختلالی رخ ندهد.
- آموزش پرسنل و پشتیبانی فنی
آموزش پرسنل و پشتیبانی فنی، آخرین مرحله هوشمندسازی هتل است و لازم است که کارکنان پذیرش، نظافت، نگهبانان و تمامی افرادی که در هتل مشغول به کار هستند، نحوه کار کردن با سیستمهای هوشمند را آموزش ببینند. علاوه بر آن وجود یک شرکت پشتیبانی فنی جهت نظارت مداوم و رسیدگی به مشکلات احتمالی نیز ضرورت دارد.
خطرات امنیتی IoT در هتل چیست و چگونه پیشگیری کنیم؟
مهمترین خطراتی که امنیت اینترنت اشیا را تهدید میکنند، موارد زیر هستند که آنها را شرح میدهیم:
- نفوذ توسط رمز عبور ضعیف
استفاده از رمزهای ساده مانند “۱۲۳۴” یا واژه “admin” به هکرها این فرصت را میدهد تا به راحتی آنها را شناسایی کنند.
- آپدیت نکردن دستگاهها
دستگاههایی که آپدیت نرم افزاری نمیشوند، حفرههای امنیتی آنها باز است و به هکرها امکان سوءاستفاده کردن را میدهد.
- اتصال ناامن Wi-Fi
در صورتی که مودم یا شبکه خانگی از رمز گذاری قوی بهرهمند نباشد، امکان ورود مهاجم به کل سیستم هوشمند وجود دارد.
- دسترسی غیر مجاز به اطلاعات شخصی
برخی از اپلیکیشنها میتوانند اطلاعات کاربران را جمعآوری کنند و حتی ممکن است که آنها را بدون اجازه آنها ذخیره کرده و یا آنها را نشر بدهند.
راهحلهای افزایش امنیت اینترنت اشیا در هتل
در ادامه به شما راهکارهایی را ارائه میدهیم تا امنیت اینترنت اشیا در هتل را ارتقا بدهید:
- استفاده کردن از رمزهای عبور قوی و شخصی
برای هر دستگاه IoT، یک رمز مناسب که شامل مجموعهای از اعداد، حروف و نماد باشد را انتخاب کنید.
- آپدیت کردن منظم نرمافزارها
سعی کنید همیشه آخرین نسخه سیستم عامل دستگاهها را نصب کنید تا از آسیبپذیریها جلوگیری شود. نرمافزارها باید به صورت منظم بهروزرسانی شوند.
- استفاده کردن از یک شبکه Wi-Fi مجزا برای دستگاههای IoT
بهتر است به منظور جلوگیری از هر گونه آسیب و نفوذ احتمالی، از یک شبکه Wi-Fi جداگانه برای دستگاههای IoT استفاده کنید.
- فعال کردن احراز هویت دو مرحلهای
با فعال کردن احراز هویت دو مرحلهای، در صورتی که رمز عبور هم فاش شود، هکرها قادر نیستند تا به سیستم نفوذ کنند.
- غیرفعال کردن ویژگیهای غیر ضروری
چنانچه به برخی امکانات همانند دسترسی از راه دور نیازی ندارید، بهتر است آنها را غیرفعال کرده تا احتمال حمله نیز کاهش یابد.
نصب IoT در هتل چقدر هزینه دارد؟
هزینه نهایی نصب IoT در هتل به عوامل مختلفی بستگی دارد که آنها را بررسی میکنیم:
- تعداد و ابعاد فضاهای هتل: تعداد اتاقها، سالنها و فضاهای عمومی که قرار است هوشمند شوند، در هزینه بسیار اثرگذار هستند.
- میزان سطح هوشمندسازی: میزان اتوماسیون و پیشرفته بودن سیستمهای مورد نظر در قیمت گذاری مؤثر است. (برای مثال، هوشمندسازی کامل اتاقها یا فقط هوشمندسازی بخشهای عمومی).
- نوع و برند تجهیزات مصرفی: کیفیت و برند تجهیزات هوشمند به کار برده شده نیز در تعیین هزینهها تأثیر دارد.
- وضعیت زیرساختهای موجود: آماده بودن زیرساختهای اولیه مثل سیمکشی و شبکه در کاهش هزینههای اجرا نقش مهمی دارد.
- سایر هزینههای غیر مستقیم: این هزینهها شامل هزینههای طراحی و مهندسی پروژه، نصب و راهاندازی توسط متخصصین، بهروزرسانی کردن نرمافزارها، آموزش پرسنل و هزینههای مربوط به نگهداری و پشتیبانی سالانه میشود.
مزایای استفاده از اینترنت اشیا در هتلها
در ادامه به بررسی مهمترین مزیتهای استفاده از IoT در هتلها میپردازیم:
- بهینهسازی عملیات و کم کردن نیروهای انسانی: از آنجا که در این شرایط مقدار زیادی از وظایف روزمره و روتین هتل به صورت خودکار انجام میشود، کارایی پرسنل افزایش یافته و نیاز به نیروی انسانی در بعضی از بخشها نیز کاهش مییابد.
- مدیریت مصرف انرژی به صورت هوشمند: سیستمهای روشنایی و کنترل دمای هوشمند، قابلیت تشخیص حضور مهمان یا تنظیم خودکار بر اساس زمان را دارند و میتوانند مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در هزینههای عملیاتی صرفهجویی کنند.
- افزایش میزان درآمد و رضایت مشتری: امکانات مدرن باعث میشود تا مهمانان بیشتری به هتل جذب شوند که این مسئله رشد و افزایش درآمد هتل را به دنبال خواهد داشت.
- مدیریت متمرکز و امکان کنترل از راه دور: مدیران توانایی کنترل فضاهای هتل از جمله لابی، سالنها و راهروها را از راه دور دارند و این مسئله منجر به بهینهسازی عملکرد کلی هتل میشود.
- کم شدن خطاهای انسانی: سنسورهای هوشمند قابلیت پیشبینی خرابیهای احتمالی را دارند و پیش از اینکه به مشکلات پر هزینهای تبدیل شوند، سیستم هوشمند هشدارهای لازم را صادر میکند.
چالشها و ریسکهای پیادهسازی IoT در هتلداری
مهمترین چالش در زمینه پیادهسازی شناخت اشیا در هتلداری، عدم آگاهی و مقاومت در برابر تغییر است. موارد زیر چالشهای دیگر این موضوع هستند:
- هزینههای بالای ابتدایی: معمولاً در ابتدای کار نصب تجهیزات هوشمند با هزینههای زیادی همراه است.
- نگرانیهای امنیت سایبری: دادههای مهمان باید به شکل امنی ذخیره و کنترل بشوند.
- آموزش پرسنل: لازم است تا تمامی کارکنان به خوبی با سیستمهای جدید آشنا شده آموزشهای لازم به آنها داده شود.
- یکپارچه شدن سیستمها: گاهی اوقات ممکن است ترکیب کردن تجهیزات مختلف از برندهای گوناگون مقداری پیچیده باشد.
پایش دما رطوبت نور نشتی لوله هتل با کولتگ اولترا
سیستم پایش هوشمند هتل با کوتگ اولترا یک راهکار جامع اینترنت اشیا (IoT) میباشد که از طریق شبکهای از حسگرهای بیسیم و محتاطانه در اتاقها و فضاهای عمومی هتل، انواع شرایط محیطی مثل دما، رطوبت، فشار، NH3 را به صورت ۲۴ ساعته بررسی و مشاهده میکند. این دیتالاگر قابل و ذخیره داده در فضای ابری تا یک سال میباشد و از ایمیل هشدار و پیامک اخطار در صورت خروج از شرایط و حدود مجاز تعیین شده برخوردار است که این امکان را برای کارکنان هتل را فراهم میکند تا با نظارت دقیق و بی درنگ بتوانند به سرعت به حل مشکلات احتمالی (مانند نوسانات دمایی یا نشتی) بپردازند.
برای خواندن و دریافت اطلاعات این دیتالاگر، مقادیر دما، رطوبت یا پارامتر محیطی هتل توسط بخش مرکزی سنسور اندازهگیری شده و در نهایت به کمک یک دستگاه هاب مرکزی (Gateway) اطلاعات سنسورها به سرور مرکزی ارسال میشود و هاب مرکزی تنها با اتصال به برق و اتصال به شبکه اینترنت به سنسورهای متعدد و مختلف در فواصل متفاوت به صورت بیسیم متصل شده و داده شرایط محیطی را ارسال میکند.
مزایا کولتگ اولترا در هتل هوشمند
در ادامه شما را با برخی از رایجترین مزایای کولتگ اولترا آشنا میکنیم تا اطلاعات کافی نسبت به این دیتالاگر داشته باشید.
- داشبورد مدیریتی ایمن
- نصب آسان و بدون نیاز به سیمکشی
- قابلیت اتصال هر هاب به بیش از 500 سنسور
- طول عمر باتری سنسورها بین 5 تا 10 سال
- سیستم هشدار پیامکی و ایمیل خودکار
- امکان نمایش در لحظه داشبورد و گزارشگیری از سوابق در بازه زمانی دلخواه
- تنظیم فاصله زمانی بین هر دو نقطه اندازهگیری با توجه به حساسیت محصول از 5 ثانیه به بالا
- امکان اتصال سنسور به هاب با فاصله برد 2 کیلومتر در فضای شهری و 15 کیلومتر در فضای باز
- امکان پایش و مانیتورینگ دما، رطوبت، ارتعاش، گاز CO2، حریق، دمایصنعتی، باز و بسته بودن درب، و غیره
- پایش زنجیره توزیع و حمل و نقل به صورت آنلاین به همراه تعیین موقعیت جغرافیایی سنسور (با دریافت هشدارها)
آینده هتلداری با اینترنت اشیا و هوش مصنوعی
طبق برخی پیشبینیها احتمالاً تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۷۰٪ هتلهای جهان مجهز به سیستمهای هوشمند شوند. این تغییرات نه تنها موجب متحول کردن تجربه مهمانان شده بلکه باعث میشوند تا جایگاه هتلها در بازار رقابتی نیز بهبود یابند. روند کلی آینده هتلداری با اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به صورت زیر پیشبینی میشود:
- یکپارچهسازی توسط هوش مصنوعی: استفاده از هوش مصنوعی جهت پیشبینی کردن نیازهای مهمانان پیش از درخواست آنها.
- پایداری و سبز بودن: هتلها برای دریافت استانداردهای زیستمحیطی به فناوریهای هوشمند نیاز خواهند داشت.
- استفاده از امکانات بدون تماس: از زمان وارد شدن به هتل تا زمان خروج، به هیچ کلید یا تعامل مستقیم فیزیکی نیاز نخواهد بود.
- متاورس و واقعیت: پیش از رزرو اتاق پیش نمایشی از اتاقها و امکانات هتل ارائه میشود.
جمعبندی و توصیههایی برای مدیران هتل
اگر قصد دارید تا مهمانان همچنان هتل شما را برای اقامت انتخاب کنند، لازم است تا هر چه سریعتر اقدام به هوشمندسازی هتل خود کنید. استفاده از تجهیزات هتلی هوشمند مانند دستگیره، ترموستات و غیره باعث میشود تا امنیت و راحتی مهمانان تضمین شود و مهمانان در طول اقامتشان احساس خوبی را تجربه کنند که این مسئله برای یک مدیر هتل بسیار با ارزش است. از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید از شما تشکر میکنیم.
سؤالات متداول
در ادامه این بخش شما را با برخی از پرسش و پاسخهای مربوط به هتل هوشمند، نقش و کاربرد اینترنت اشیا در هتلداری آشنا میکنیم.
1. آیا هوشمندسازی فقط برای هتلهای لوکس قابل اجراست؟
خیر، هوشمندسازی به هتلهای لوکس محدود نمیشود و هر نوع هتلی با هر سطح خدماتی که دارد میتواند قابلیت هوشمندسازی را اجرا کند.
2. آیا هوشمندسازی فقط به اتاق مهمان محدود میشود؟
خیر، هوشمندسازی مواردی مانند فضاهای عمومی، سیستمهای مدیریتی، انرژی، امنیت و حتی بازاریابی دیجیتال هتل را نیز در بر میگیرد.
3. در صورت قطع شدن برق، تجهیزات هوشمند هتل چگونه کار می کنند؟
بیشتر تجهیزات هوشمند هتلی به باتری مجهز هستند و یا با باتری پشتیبان کار میکنند. به همین دلیل قطع شدن برق هیچ اختلالی را در عملکرد آنها به وجود نمیآورد و مهمانان دچار مشکل نمیشوند.
4. آیا IoT میتواند مصرف انرژی هتل را کاهش دهد؟
مدیریت انرژی در هتل با IoT باعث میشود تا مصرف انرژی هتل به میزان چشمگیری کاهش یابد. با استفاده از اینترنت اشیا، کنترل هوشمند نور، دما و تهویه فقط در زمان لازم انرژی مصرف میکنند و مانع از هدررفت منابع میشوند.
5. تجهیزات هوشمند هتلی شامل چه مواردی میشود؟
هوشمندسازی هتل به مجموعهای از تجهیزات و سیستمهای فناوری گفته میشود که با هدف افزایش رضایت مهمانان، ارتقا امنیت و بهینهسازی مدیریت هتل مورد استفاده قرار میگیرند. این تجهیزات شامل دستگیرههای هوشمند، سیستمهای روشنایی و تهویه هوشمند، سیستمهای رزرو به صورت دیجیتال، نرمافزارهای مدیریت کردن اتاق و دیگر امکانات هوشمند هستند.