پیشگیری از مسمومیت‌ها

هفته اول آبان هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها:

مسمومیت به مجموعه‌ای از اختلالات بدن گویند که در اثر جذب ماده‌ای بیگانه که به آن «سَم» گفته می‌شود، بروز می‌کند.

انواع ابتلا به مسمومیت شامل موارد زیر می‌شود:

  • استنشاق نوعی گاز، بخار، دود یا گرد و غبار
  • دستگاه گوارشی (خوردن یا آشامیدن)
  • تماس پوستی (از طریق انتشار از اپی‌درم یا عبور از زخم یا سوختگی)
  • تزریق در خون

رئیس سازمان غذا و دارو:

نزدیک به %90 مسمومیت‌ها در خانه رخ می‌دهند. سهل‌انگاری و نداشتن اطلاعات کافی از نحوه صحیح نگهداری از داروها در خانه سبب ایجاد مسمومیت در افراد خواهد شد.

مسمومیت دارویی:

یکی از مهم‌ترین کاربردهای زنجیره سرد، صنعت دارویی می‌باشد. خارج شدن داروهای حساس به دما یا اصطلاحا یخچالی از رنج مجاز حرارتی‌شان منجر به کاهش اثربخشی و حاصل از این شکاف روی بیماران هستند.

داروهای حساس به دما:

داروهای حساس به دما لیست بلندی دارند. برخی داروها تا قبل از باز شدن باید در یخچال نگهداری شوند و بعد از باز شدن تا مدت معینی قابل نگهداری در خارج از یخچال می‌باشند مانند انسولین و برخی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، برعکس هستند.

داروی یخچالی باید دردمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری شود. اما:

  • آیا رها کردن دارو در یخچال یا دمای اتاق کفایت می‌کند؟
  • آیا یخچال‌های ما شرایط استاندارد نگهداری از دارو را دارند؟
  • آیا از تغییرات دمایی یخچال مطلعیم؟
  • کدام قسمت یخچال برای نگهداری از دارو مناسب‌تر است؟

منظور از نگهداری در دمای اتاق برای دارو یعنی بازه‌ی 15 تا 25 درجه سانتیگراد. دمای اتاق در منازل ما در طول روز در فصول متفاوت و در شهرهای متفاوت چقدر با این بازه متفاوت است؟ چقدر شوک دمایی به داروهای انبار شده در منزل وارد می‌شود؟

رعایت نکردن شرایط استاندارد نگهداری از دارو در بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا قلب و عروق می‌تواند بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که اکثر بیماران شرایط دمایی نگهداری را رعایت نمی‌کنند.حساسیت وآگاهی عمومی نسبت به اهمیت نگهداری از دارو در دمای مناسب پایین است.

در سال 2020 تحقیقی در آمریکا روی انسولین باز نشده داخل یخچال انجام شد که درآن 230 بیمار مبتلا به دیابت حضور داشتند. داده‌های این تحقیق نشان می‌دهد که %25 از یخچال‌های خانگی با نواسانات دمایی زیر صفر درجه مواجه بودند این درحالی است که اگر انسولین منجمد شود، اثربخشی خود را بطور کامل از دست می‌دهد. انسولین به لحاظ شرایط نگهداری کیس ویژه محسوب می‌شود و در صدر لیست داروهایی قرار دارد که نیاز ویژه به زنجیره سرد هوشمند دارند.

تنها %40 بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند قند خونشان در محدوده نرمال کنترل می‌شود. آموزش و اطلاع‌رسانی به بیماران دیابت کمک شایانی به سلامت آن‌ها می‌کند.

مانیتورینگ دمایی تا منازل:

نیاز مبرم مراحل مختلف تولید مواد خوراکی به مانیتورینگ و پایش هوشمند غیر قابل انکار است و بی‌توجهی به آن، خسارت‌‌های مالی و جانی زیادی در پی دارد. بی‌توجی مصرف‌کننده به حساسیت نگهداری، خصوصا حساسیت دمایی داروها در این زنجیره بی‌تاثیر نبوده و اگر در خرید و مصرف به نکات مهم توجه لازم را داشته باشند؛ تاثیرات مثبت چشمگیری در چرخه تولید خواهند گذاشت.

کول‌تگ با مانیتورینگ هوشمند زنجیره تامین همواره تامین کنندگان این عرصه را همراهی می‌کند.